Gepubliceerd op
25/05/2020

Het Vlaams Woningfonds tijdens de coronacrisis

Update 25 mei 2020

Met ingang van 2 juni kan men na afspraak opnieuw terecht te:

  • Mechelen: Elke maandag van 9u tot 12u en van 13.30u tot 16.30u en elke vrijdag van 9u tot 12u en van 13u tot 16u
  • Ieper: Elke dinsdag van 13.30u tot 16.30u. Let op: tot nader bericht gaat deze zitdag door in het Administratief Centrum, Ter Waarde 1 (spreekruimte 7)
  • Vilvoorde: Elke vrijdag van 9u tot 12u

Update 13 mei 2020

Met ingang van 18 mei kan men na afspraak opnieuw terecht te

  • Halle: Elke woensdagvoormiddag van 9u tot 12u
  • Aalst: Elke maandag en woensdag van 9u tot 11.30u en van 13.30u tot 16.30u
  • Eeklo: Elke dinsdagvoormiddag van 9u tot 12u
  • Dendermonde: Iedere dinsdag van 9u tot 12u en van 13.30u tot 16.30u
  • Boom: Elke woensdag van 9u tot 12u en van 13.30u tot 16.30u
  • Lier: Elke vrijdagvoormiddag van 9u tot 12u

Vanaf 25 mei kan men na afspraak opnieuw terecht te

  • Geraardsbergen: Elke woensdagnamiddag van 13.30u tot 16.30u
  • Sint-Niklaas: Elke maandag van 9u tot 12u en van 13u tot 16u
  • Oostende: Elke woensdag van 9u tot 12u en van 13u30 tot 16u
  • Kortrijk: Elke dinsdag en vrijdag van 9u tot 12u en van 13.30u tot 16.30u
  • Diksmuide: Elke dinsdag van 9u tot 12u
  • Turnhout: Elke donderdag van 9u tot 12u en van 13.30u tot 16.30u

Voorts wordt vanaf 25 mei ook de dienstverlening op onze kantoren verder uitgebreid.

Update 11 mei 2020

Indien u als sociale huurder door de coronacrisis geconfronteerd wordt met een belangrijke daling van uw inkomen ten gevolge van corona en hierdoor moeilijkheden ondervindt met het betalen van uw huurprijs, kunt u ons contacteren en een e-mail sturen naar hhalg@vlaamswoningfonds.be

Update 8 mei 2020

Met ingang van woensdag 13 mei 2020:

  • kan men in Leuven na afspraak terecht op dinsdag, woensdag en donderdag en dit telkens van 9u tot 12u en van 13.30u tot 16.30u
  • kan men in Brugge na afspraak terecht op maandag, donderdag en vrijdag en dit telkens van 9u tot 12u
  • kan men op donderdagavond een afspraak met een medewerker van onze provinciale dienst leningen via videogesprek laten doorgaan
  • kunnen opnieuw fysieke afspraken doorgaan met een medewerker van de dienst beheer van de leningen op de maatschappelijke zetel. Afspraken dienen telefonisch te worden vastgelegd (02 548 91 17 (vragen in verband met facturen) of 02 548 91 13 (voor afbetalingsmoeilijkheden) of  02 548 91 23 (voor alle andere vragen)).
  • kunnen opnieuw fysieke afspraken doorgaan met een medewerker van de dienst huurhulp op de maatschappelijke zetel. Afspraken dienen telefonisch te worden vastgelegd (02 548 91 11).

Update 24 april 2020

Vanaf 5 mei aanstaande openen de 5 kantoren van het Vlaams Woningfonds opnieuw de deuren. De huidige toestand dwingt ons echter het aantal fysieke afspraken nog te beperken. Wij bieden u echter vanaf 5 mei aanstaande ook de mogelijkheid om een afspraak te maken voor een videogesprek. Wilt u een afspraak maken: klik hier.

Update 16/04/2020

Naar aanleiding van de verlenging van de coronamaatregelen door de nationale veiligheidsraad dd. 15 april laatstleden blijven de kantoren gesloten voor het publiek en de zitdagen opgeschort tot en met 3 mei aanstaande.

Onze diensten zijn echter wel nog steeds telefonisch en per mail bereikbaar.

Update 7/4/2020

Als sociale huurder tijdelijk werkloos door corona

Indien u als sociale huurder door de coronacrisis geconfronteerd wordt met een belangrijke daling van uw inkomen vanwege tijdelijke werkloosheid ten gevolge van corona en hierdoor moeilijkheden ondervindt met het betalen van uw huurprijs, kunt u ons contacteren en een e-mail sturen naar hhalg@vlaamswoningfonds.be

Update 4/4/2020

Beslissing Vlaamse Regering tot tijdelijk uitstel van de afbetaling van uw hypothecair krediet omwille van de coronacrisis

Hieronder vind je alle praktische info over het eventueel uitstellen van de afbetaling van uw woonlening omwille van de coronacrisis.

Kan ook ik uitstel van betaling krijgen?

Als ontlener (hypothecair krediet) bij het Vlaams Woningfonds kan je in de huidige coronacrisis tijdelijk uitstel van betaling vragen.

Aan welke voorwaarde moet ik voldoen om uitstel van betaling te krijgen?

Je kan betalingsuitstel van je hypothecair krediet vragen als je inkomen is gedaald of wegvalt als gevolg van:

  • tijdelijke of volledige werkloosheid door Covid 19
  • sluiting van je zaak door Covid 19

Bij koppels is het voldoende dat het inkomen van één van de partners daalt of wegvalt door de coronacrisis.

Hoe moet ik mijn aanvraag indienen?

Kies er bij voorkeur voor om via een digitaal kanaal (per e-mail op het adres bz@vlaamswoningfonds.be of via mijnwoningfonds) een aanvraag in te dienen samen met de bewijsstukken (zie vraag hierna). Vergeet zeker niet je dossiernummer te vermelden.

Wordt het uitstel automatisch toegekend?

Neen, de maatregel is er voor wie kan bewijzen niet meer in staat te zijn het hypothecair krediet af te betalen.

Werknemers bezorgen ons het bewijs van tijdelijke werkloosheid of volledige werkloosheid door de coronacrisis. Als zelfstandige die zijn of haar werkzaamheden tijdelijk niet kan uitvoeren, dient u bewijs voor te leggen van de aanvraag van steunmaatregelen (bv onderbrekingsrecht of vermindering sociale bijdragen): een verklaring op eer kan desgevallend ook worden aanvaard.

Uiteraard stellen wij alles in het werk om uw aanvraag zo snel als mogelijk te behandelen van zodra alle gevraagde stukken zijn bezorgd.

Hoe lang kan ik uitstel van betaling krijgen?

Je kan maximaal uitstel krijgen voor een termijn van 6 maanden tot uiterlijk eind oktober 2020. Wie dus uitstel bekomt vanaf juni krijgt 5 maanden uitstel.

Betalingsuitstel werkt niet met terugwerkende kracht: je kan dus enkel betalingsuitstel krijgen voor nog toekomstige maandaflossingen.

In ieder geval doet een toegekend uitstel geen enkele afbreuk aan de eventueel reeds opgelopen betalingsachterstal die u dus nog wel zal dienen in te halen. De nalatigheidsintresten op deze achterstand zijn gedurende de periode van betalingsuitstel niet verschuldigd.

Je dient de met bewijsstukken gemotiveerde aanvraag in te dienen vóór het einde van de maand opdat je van het uitstel zou kunnen genieten voor de vervaldag van de eerstkomende volgende maand.

Moet ik dossierkosten betalen als ik betalingsuitstel vraag?

Nee, wij rekenen je geen dossier- of administratieve kosten aan. Voorwaarde is wel dat je het betalingsuitstel vraagt in het kader van de coronacrisis en dat je aan de voorwaarden voldoet (zie vraag “Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om uitstel van betaling te krijgen?”).

Welke intresten moet ik betalen als ik betalingsuitstel vraag?

Een betalingsuitstel van het hypothecair krediet houdt in dat je gedurende maximum 6 maanden je krediet (en dit zowel voor kapitaal als intresten) niet moet afbetalen. Uiteraard dienen er wel intresten te worden betaald tijdens de bijkomende duur van je lening.

Heeft dit betalingsuitstel gevolgen voor de rest van mijn krediet?

Betalingsuitstel heeft voor gevolg dat de looptijd van je krediet wordt verlengd met het aantal maanden (maximum 6) waarvoor je betalingsuitstel hebt gekregen.

Let wel: indien u reeds een afbetalingstermijn van 30 jaar heeft, is verlenging ook mogelijk maar zal bij het bereiken van de 30 jarige termijn moeten worden nagegaan of de inschrijving van de hypotheek is te vernieuwen. De kosten hiervan zijn wel ten uwe laste. De lening moet in ieder geval volledig zijn terugbetaald in het jaar waarin de jongste ontlener 76 jaar wordt.

Word ik aan de Centrale voor Kredieten aan Particulieren (CKP) van de Nationale Bank van België gemeld als wanbetaler als ik betalingsuitstel vraag?

Nee. Krijg je een betalingsuitstel in het kader van de coronamaatregel, dan wordt dat niet als wanbetaling geregistreerd in de CKP.

De betrokken kredietovereenkomst wordt verlengd met het aantal maanden waarop het betalingsuitstel betrekking heeft. De nieuwe einddatum van je kredietovereenkomst wordt aan de CKP gemeld.

Is er ook betalingsuitstel mogelijk voor mijn schuldsaldo- en brandverzekering?

Ja.

Daarvoor neem je contact op met je verzekeringsmaatschappij.

Doe ook navraag bij je schuldsaldoverzekeringsmaatschappij om je contract aan te passen opdat je verzekerd zou blijven voor het volledige uitstaande bedrag tijdens de verlengde leningsduur.

Wat als ik niet in aanmerking kom voor de corona-uitstelregeling?

Ga zeker ook na of je niet in aanmerking komt voor uitbetalingen door Ethias in kader van de gratis verzekering gewaarborgd wonen van de Vlaamse overheid voor zover je bent opgenomen in deze verzekering sinds het afsluiten van je woonkrediet.

Update 1/4/2020

Een specifieke regeling voor een betalingsuitstel voor de bijzondere sociale leningen van het Vlaams Woningfonds wordt momenteel uitgewerkt door de Vlaamse Regering. Begin volgende week zal hierover normaliter de nodige informatie kunnen worden verstrekt en volgt een nieuwe update op onze website.

Update 30/3/2020

Naar aanleiding van de verlenging van de coronamaatregelen door de Nationale Veiligheidsraad dd 27/3/2020 blijven de kantoren gesloten voor het publiek en de zitdagen opgeschort tot en met 17 april 2020.

Onze diensten zijn echter wel nog steeds telefonisch en per mail bereikbaar.

Update 23/3/2020

Ingeval je afbetalingsproblemen ervaart door het verlies van je inkomen ingevolge de Coronacrisis, kan worden nagegaan hoe we dit samen kunnen oplossen. Om iedereen correct en efficiënt te kunnen antwoorden wordt gevraagd je vraag met motivatie en bewijsstuk (bvb. attest betreffende werkloosheid wegens overmacht) te mailen naar bz@vlaamswoningfonds.be. Je zal vervolgens door onze diensten worden gecontacteerd.

19/3/2020

Beste

De ontwikkelingen betreffende het coronavirus plaatsen ook het Vlaams Woningfonds voor een belangrijke uitdaging, namelijk onze dienstverlening voor de klanten én tegelijkertijd het welzijn en de veiligheid van onze medewerkers waarborgen.

Hierbij even wij je graag toelichting over onze aanpak.

Toegankelijkheid van onze kantoren en zitdagen

Onze kantoren zijn noodgedwongen gesloten voor het publiek en onze zitdagen gaan voorlopig niet meer door.

Je kunt dus niet meer langskomen, maar we blijven elke dag voor u beschikbaar van 8.30 uur tot 16 uur.

Hoe kan je ons dan wel contacteren?

Telefonisch

Je kunt ons bellen (met uitzondering van donderdag) om een telefonische afspraak te maken voor het opstarten van een leningsaanvraag. Let wel, het behandelen van een aanvraag voor een woonkrediet kan wat langer duren gezien de schatting van de woning voorlopig eventueel niet kan doorgaan.

Ook voor alle andere vragen over je dossier (woonkrediet, huurwaarborglening of huurovereenkomst) kun je onze diensten telefonisch contacteren.

Digitaal 

Maak maximaal gebruik van ons digitaal platform:

  • ben je nog niet geregistreerd? Doe dit dan zo snel mogelijk via het volgend formulier;
  • na registratie kun je documenten (bijvoorbeeld facturen van renovatiewerken) via ons platform opladen en aan ons overmaken. Ook allerhande andere zaken die van belang zijn voor je dossier (bijvoorbeeld wijziging burgerlijke staat) kun je ons melden via dit kanaal.

Ingeval je afbetalingsproblemen ervaart ingevolge de Coronacrisis, kan worden nagegaan om tijdelijk het maandelijks af te betalen bedrag te verminderen. Contacteer ons gerust via bz@vlaamswoningfonds.be om samen naar een oplossing te zoeken.

Wij blijven je op de hoogte houden

Indien de situatie ons dwingt om nog andere maatregelen te nemen, dan zullen we je hiervan op de hoogte brengen. Wij hopen echter je zo snel mogelijk te kunnen melden dat onze gewone dienstverlening opnieuw wordt hernomen; dit zou immers betekenen dat de coronacrisis tot het verleden behoort!

Met vriendelijke groeten

Je Vlaams Woningfonds-team