Valse vertegenwoordiging van het Vlaams Woningfonds
Wij werden ervan op de hoogte gebracht dat malafide tussenpersonen zich valselijk voordoen als werknemers/vertegenwoordigers van het Vlaams Woningfonds en geldsommen vragen voor hun vertegenwoordigingsdiensten.
Werknemers van het Vlaams Woningfonds zullen u behalve de dossierkost (100 EUR) voor het opstarten van een leningsaanvraag, niet vragen om geldsommen naar hen door te storten. Geef nooit uw wachtwoord voor mijnwoningfonds door aan derden, en ga niet in op verzoeken tot betaling van derden voor het opstarten van uw leningsdossier. Het contact met onze medewerkers vindt steeds plaats in persoon op afspraak op onze kantoren of zitdagen of via mail met de extensie @vlaamswoningfonds.be of telefonisch. Aflossingen op uw lening dient u enkel uit te voeren op het door u officieel meegedeelde bankrekeningnummer van het Vlaams Woningfonds.
Hoe kan ik een poging tot fraude herkennen?
- De extensie die wij gebruiken voor al onze e-mailcommunicatie is @vlaamswoningfonds.be, en @introlution.be enkel voor afspraakbevestiging- en/of herinneringen. Als de afzender een andere extensie gebruikt dan gaat dit over een poging tot phishing.
- We maken geen gebruik van SMS of Whatsapp voor communicatiedoeleinden. Indien u via één van deze kanalen een bericht in onze naam ontvangt, is dit phishing.
- Er wordt gevraagd om via bericht vertrouwelijke bankgegevens mee te geven (bv. uw pincode, etc).
- U hebt nog geen eerder contact gehad met het woningfonds. Wij sturen geen reclame naar e-mailadressen/telefoonnummers die niet reeds bekend zijn bij ons.
- Het bericht bevat veel spel- en/of taalfouten.
Lees meer tips op safeonweb.be
Vermoedt u een phishingmail ontvangen te hebben?
Stuur deze dan door naar verdacht@safeonweb.be en verwijder deze vervolgens uit uw mailbox en prullenbak.
Hebt u op een link/bijlage van een nepmail geklikt?
- Indien u een wachtwoord heeft ingegeven wijzigt u dit best op alle plaatsen waar u dit wachtwoord gebruikt.
- Als u uw bankgegevens heeft ingevuld contacteert u best meteen uw bank.
- Ook voert u best een veiligheidsscan uit op het apparaat waarmee u de e-mail opende.